2.1 Bymønster
Bymønsteret er ikke konkret reguleret af Planloven, men er en oplagt del af kommuneplanens hovedstruktur.
Bymønsteret er ikke konkret reguleret af Planloven, men er en oplagt del af kommuneplanens hovedstruktur, ligesom det hænger tæt sammen med fx detailhandelsstrukturen og den offentlige service.
Bymønstret beskriver byernes indbyrdes rollefordeling i kommunen. Byerne er af forskellig størrelse og har forskellige funktioner, og dermed også forskellige udgangspunkter for den fremtidige udvikling.
Assens Kommune vil styrke sine attraktive og dynamiske bysamfund ved at skabe gode vilkår for udvikling af byliv, service og erhverv, detailhandel, kultur- og fritidsliv, og ved at udvikle attraktive og alsidige boligudbud.
Det er Byrådets mål,
-
at Assens by er omdrejningspunkt for udvikling af turisme og oplevelsesøkonomi, center for den kommunale administration og detailhandelscenter.
-
at der sker en decentral udvikling på udvalgte områder i Glamsbjerg, Haarby, Tommerup St. by, Tommerup, Vissenbjerg og Aarup.
-
at udviklingen af byerne sker med udgangspunkt i deres forskellige styrker og potentialer. Byrådet vil udnytte byernes roller til at skabe udvikling for den enkelte by og for kommunen som helhed.
Bymønstret er inddelt i tre niveauer: Centerbyer, Stor landsby og Lille landsby.
Centerbyerne er de gamle kommuners ”hovedbyer”, som er kendetegnet ved mangfoldighed og stærke bykerner med et bredt udbud af handel, specialbutikker, institutioner samt kultur- og fritidsliv. De har hele kommunen som opland. Her arbejdes der mest med byudvikling.
En Stor landsby fungerer som center for mindre lokalområder. Den kan tilbyde dagligvarehandel, offentlig service, institutioner samt kultur- og fritidsliv dog i mindre omfang end centerbyerne. I en Stor landsby kan der i mindre grad ske byudvikling.
En Lille landsby dækker over de bysamfund i Assens Kommune, som er mindre end en Stor landsby.
Retningslinjekort 2.1 viser Assens Kommunes bymønster.
2.1.1 Bymønster generelt
Arealudlæg til byudvikling skal overvejende ske i tilknytning til Centerbyerne og i mindre omfang i Landsbyerne. Al arealudlæg skal ske under hensyntagen til byens eksisterende struktur.
2.1.2 Centerbyerne
Centerbyerne er: Assens, Glamsbjerg, Haarby, Tommerup St. by, Tommerup, Vissenbjerg og Aarup.
2.1.3 Stor landsby
De Store landsbyer er: Brylle, Ebberup, Flemløse, Grønnemose, Jordløse, Nårup, Køng/Gummerup, Sandager/Salbrovad, Skalbjerg, Skallebølle, Snave, Turup, Verninge og Ørsted.
2.1.4 Lille landsby
I en lille landsby kan der kun ske huludfyldning efter en konkret vurdering og såfremt bevaringsinteresserne ikke tilsidesættes.
Udpegningen af bymønsterbyer skal ske på baggrund af samlede overvejelser om udnyttelse af allerede foretagne investeringer i eksisterende infrastruktur og offentlig service, forudsætninger om nødvendig ny infrastruktur samt lokalisering af arbejdspladser, indkøbsmuligheder m.v.
Større og mindre bymønsterbyer
Udgangspunktet for Assens Kommunes bymønster er en rollefordeling med tre byniveauer: Centerbyerne, Stor landsby og Lille landsby. Centerbyerne og de Store landsbyer er defineret i retningslinjerne 2.1.2 og 2.1.3.
Bymønstret skal være med til at sikre, at byvækst sker i Centerbyerne og de Store landsbyer. Kun i Centerbyerne og de Store landsbyer kan der udlægges arealer til byudvikling. Dette understøtter ønsket om at fastholde landskabet i kommunen som åbent og attraktivt.
Rollefordeling
Byerne vil ofte have forskellige indbyrdes roller, og en konkret stillingtagen til dette via udpegningen af et bymønster kan, som en del af kommunens planlægning og prioritering, være med til at fremhæve og understøtte de forskellige byers styrker, kvaliteter og særlige karaktertræk. En definition af byernes roller er i høj grad en politisk, strategisk prioritering.
Generelt sker fraflytning fra især mindre byer til større – både mellem kommunerne og inden for de enkelte kommuner. Her kan fastlæggelse af et bymønster være et strategisk værktøj til prioriteringen af de offentlige ressourcer.
En del af især de mindre byer i Assens Kommune må se deres rolle ændret fra at være et sted, hvor der både er boliger og arbejdspladser til i højere grad at være bosætningsbyer, som fungerer som pendlingsopland for de større byer.
Centerbyerne
Købstaden Assens prioriteres særligt som omdrejningspunkt for udvikling af kommunens turisme og oplevelsesøkonomi, som kommunalt administrationscenter og i forhold til opbygning af et stærkt og varieret detailhandelscenter.
De andre centerbyer Glamsbjerg, Haarby, Tommerup St., Tommerup, Vissenbjerg/Bred og Aarup udvikles med udgangspunkt i hver deres potentialer og muligheder. Der planlægges for og understøttes en udvikling, så byerne forbliver mangfoldige og med stærke bykerner. De har hver især forskellige styrker og fungerer som kommunens centre for erhverv, kultur, detailhandel og service, herunder institutioner.
Stor landsby
De Store landsbyer fungerer som center for øvrige de små bysamfund og lokalområder. I de Store landsbyer er der i varieret omfang mulighed for dagligvarehandel, offentlig service, institutioner samt kultur- og fritidsliv, dog i mindre omfang end i Centerbyerne.
Den 1. januar 2019 trådte planlovens regler om strategisk planlægning for landsbyer i kraft. Ændringen betyder, at kommunerne skal tage stilling til muligheden for udviklingen af kommunens landsbyer i kommuneplanlægningen. Den strategisk landsbyplanlægning omfatter byer med 200-1.000 indbyggere.
Formålet er at få skabt bedre forudsætninger for gode hverdagsliv i landsbyerne gennem aktiv stillingtagen til og nye strategier for hver enkelt landsby. Med kommuneplanen
skal der vedtages retningslinjer for udvikling af landsbyerne, som:,
- understøtter udvikling af levedygtige lokalsamfund i landsbyerne
- fremmer differentieret og målrettet udvikling af landsbyerne
- angiver overordnede målsætninger og virkemidler for
udviklingen af landsbyerne.
De Store landsbyer i 2.1 Bymønster har mellem 200 og 1.500 indbyggere. Håndtering af de Store landsbyer i 2.1 Bymønster udgør Assens Kommunes strategiske landsbyplanlægning. Med revisionen i 2021 er Nårup tilføjet som Stor landsby, da der bor flere end 200 i Nårup.
De Store landsbyer er oprindeligt udpeget med udgangspunkt i de lokalcentre, som er beskrevet i den tidligere regionplan for Fyn (lokalcentrene er de byer, hvor der i Regionplan 2005 var åbnet mulighed for byudvikling).
Assens Kommune udpegede yderligere fire lokalcentre i forbindelse med Kommuneplan 2009: Grønnemose, Køng/Gummerup, Skalbjerg og Turup. Udpegningerne skete for at sikre muligheden for, at der i disse byer kan ske en byudvikling, samtidig med, at det daværende byråd ønskede, at der er mulighed for byudvikling i den nye kommunes forskellige geografiske områder. Samtidig ønskede det daværende byråd, at landsbyerne på sigt alle skal være byzonebyer med mulighed for en mindre bolig- og erhvervsudvikling.
Byudviklingen i de Store landsbyer skal tage udgangspunkt i den enkelte bys særegenhed og kendetegn. Der skal arbejdes med en mere grøn profil i byudviklingen, hvor fokus er på nærheden til naturen og landskabet.
Lille landsby
Ca. en tredjedel af kommunens borgere bor i en Lille landsby med under 200 indbyggere eller i fritliggende huse på landet. Derfor er Lille landsby medtaget i bymønsteret for Assens Kommune. I en Lille landsby skal der ikke ske decideret byudvikling, men der kan bygges som huludfyldning, hvor det er muligt.
Bymønster i forhold til funktioner
Ud fra en betragtning af byernes øgede indbyrdes konkurrence og geografi i Assens Kommune vurderes det at være realistisk med en egentlig større byudvikling i Centerbyerne og en mere moderat og understøttende byudvikling i Stor Landsby. Dette er set både i forhold til befolkningstilvæksten og de økonomiske investeringer, der kan gøres i Assens Kommune.
Nedenfor ses et eksempel på de forskellige offentlige og private funktioner, der er i en fiktiv Centerby i forhold til en fiktiv Stor landsby.