Skip til hoved indholdet
    Hjem Se Kommuneplan 2021 - 2033 2: Overordnet Udvikling 2.3 Erhvervsudvikling

2.3 Erhvervsudvikling

Erhvervslivet spiller en central rolle for kommunens muligheder for vækst, udvikling og bosætning.

Assens kommune er en erhvervskommune, og erhvervslivet spiller en central rolle for kommunens muligheder for vækst, udvikling og bosætning. Det er derfor en vigtig del af kommuneplanen at sikre de nødvendige fysiske rammer for, at en fortsat erhvervsudvikling kan finde sted.

I Assens har vi erhvervsarealer, der ligger tæt på den overordnede nationale infrastruktur, hvilket bør udnyttes, men vi skal samtidig have fokus på at skabe gode interne forbindelser i kommunen - både den fysiske og digitale infrastruktur. På den måde kan vi skabe de bedste betingelser for udviklingen af erhvervslivet.

Assens Kommune ønsker at arbejde aktivt for at skabe rammer og fremtidige udviklingsmuligheder for nye typer af bæredygtige erhvervsområder placeret tæt på motorvejen. Udviklingen af disse områder skal ske med udgangspunkt i nærheden til motorvejen, bæredygtighed og landskabet. Vi vil tilstræbe at undgå konflikter mellem benyttelse af erhvervsarealer og beskyttelses- og bevaringsinteresserne.

Vi ønsker at sætte fokus på at tiltrække mere erhverv med højt vidensindhold herunder også erhverv indenfor oplevelsesøkonomi, som for eksempel turisme, kultur og fritidsliv. Dette skal blandt andet ske ved hjælp af en aktiv markedsføringspolitik.

Der er i Assens kommune en stærk iværksætterånd, samt et erhvervsliv, der er præget af mange små- og mellemstore virksomheder fordelt på mange brancher, hvilket gør os mindre sårbare i forhold

Den overordnede vision for Assens Kommune er Vilje til Vækst. Visionen sender et signal om, at vi vil føre en aktiv erhvervspolitik med fokus på iværksætteri. Vi vil være en erhvervsvenlig kommune, og dette kræver en effektiv sagsbehandling, en åben dialog, fleksibilitet, stærkt samarbejde samt attraktive erhvervsområder.

Et erhvervsliv i vækst er en af grundforudsætningerne for at skabe udvikling i Assens Kommune, derfor vil der fortsat være fokus på at:

  • Vi fører en aktiv erhvervspolitik, hvor vi gør vores yderste for at hjælpe alle, der vil skabe flere arbejdspladser.
  • Vi har en attraktiv placering midt i Danmark, og det vil vi fortælle både virksomheder, iværksættere og turister.
  • Vi vil synliggøre de mangfoldige oplevelsesmuligheder, der er i kommunen.
  • Vi vil styrke erhvervsudviklingen gennem nye initiativer, som fremmer samarbejdet mellem erhvervslivet og kommunen.
  • Vi har en aktiv og fleksibel beskæftigelsesindsats, hvor vi nedbringer ledigheden og medvirker til at skaffe kvalificeret arbejdskraft til det lokale erhvervsliv.

Et erhvervsliv i vækst er en af grundforudsætningerne for at skabe udvikling i Assens Kommune.

  • Det er Byrådets mål:
    • at vi fører en aktiv erhvervspolitik med fokus på bl.a. iværksætteri, hvor vi gør vores yderste for at hjælpe alle, der vil skabe flere arbejdspladser.
  • at vi har en attraktiv placering midt i Danmark, og det vil vi fortælle både virksomheder, iværksættere og turismeerhvervet.
  • at vi vil synliggøre de mangfoldige oplevelsesmuligheder, samt de attraktive boligområder, der er i kommunen.
  • at vi vil styrke erhvervsudviklingen gennem nye initiativer, som fremmer samarbejdet mellem erhvervslivet og kommunen.
  • at vi har en aktiv og fleksibel beskæftigelsesindsats, hvor vi nedbringer ledigheden og medvirker til at skaffe kvalificeret arbejdskraft til det lokale erhvervsliv. Assens kommunes ledighedsprocent skal nedbringes i de kommende år, og der er et konkret mål om 11.500 ansatte i det private erhvervsliv ved udgangen af 2022.
  • at vi vil være en erhvervsvenlig kommune, hvor erhvervsklimaet er i top, og hvor der er kort vej fra ide til handling.
  • at kommunens erhvervsliv skal sikres en god betjening efter princippet én indgang til kommunen, hvor erhvervskontakten, virksomhedsservice og Udvikling Assens spiller en væsentlig rolle.

2.3.1 Zoneforhold
Arealer, der tages i anvendelse til erhvervsformål, skal overføres til byzone, med mindre andet fremgår af kommuneplanens øvrige retningslinjer.

2.3.2 Placering af nye erhvervsområder
Nye erhvervsområder skal etableres med respekt for natur, og indpasses i landskabet. Der henvises til kommuneplanens retningslinjer i kapitel 6 som sikres overholdt.

2.3.3 Planlægning i forhold til øgede nedbørsmængder
Af hensyn til globale klimaforandringer skal fremtidige erhvervsområder planlægges på en sådan måde, at der tages højde for øgede nedbørsmængder.

2.3.4 Byudvikling og transporttunge erhverv
Ved udlæg af arealer til transportkrævende erhverv skal der lægges betydelig vægt på at lokalisere disse tæt på det overordnede og bæredygtige vejnet, jævnfør afsnit 3.1.

2.3.5 Byudviklingsprincip
Etablering af nye bolig­ eller erhvervsområder skal principielt ske i umiddelbar tilknytning til eksisterende bymæssig bebyggelse (indefra og udefter).

2.3.6 Udlæg af arealer til erhvervsformål i forhold til støjfølsom anvendelse
Ved udlæg af arealer til erhvervsformål skal der sikres en passende afstand til eksisterende og planlagt støjfølsom arealanvendelse, så virksomheder i erhvervsområdet kan overholde Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser ved disse arealer jf. tabel 2.4.

Der skal ved udlæg af nye støjfølsomme arealanvendelser sikres, at der fastlægges nødvendig afstand til eksisterende og planlagte erhvervsarealer, så Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser kan overholdes, jævnfør figur B1 i kommuneplanens bilag 1: Teknisk redegørelsesbilag om støjforhold mv..

Den nødvendige afstand fastlægges i hvert enkelt tilfælde, blandt andet på baggrund af tilladt maksimal støjbelastning, kendt eksisterende støjudsendelse, støjdæmpende foranstaltninger og topografiske forhold.

2.3.7 Klassificering af erhvervsformål
Ved udlæg af arealer til erhvervsformål skal det fastlægges, hvilke virksomhedstyper der kan placeres i det nye område. Det skal bestemmes under hensyn til omgivelsernes følsomhed.

Hvilke virksomhedstyper / aktiviteter, der kan tillades i et konkret område, afgøres eventuelt ud fra en gruppering / klassificering af virksomhederne efter forureningsniveau samt en, her ud fra, fastlagt minimums beskyttelsesafstand til forureningsfølsomme arealanvendelser.

Fortolkningsbidrag til retningslinje 2.3.7

Der henvises til Miljøministeriets Håndbog om Miljø og Planlægning, november 2004. Eksempler på virksomheder, der kan være grundvandstruende, er givet i afsnit 7.

Ved udlæg af erhvervsarealer af en vis størrelse bør nødvendig beskyttelsesafstand til forureningsfølsom arealanvendelse tillige sikres ved en zonering/differentiering i anvendelsen af erhvervsområdet.

2.3.8 Arealudlæg til blandede formål
Der kan ske udlæg af arealer til blandede formål (bolig og erhverv). Der må i sådanne områder alene placeres mindre værksteds­, lager­, kontor­ og servicevirksomhed, som ikke belaster de omliggende boliger med nævneværdige gener.

2.3.9 Arealudlæg til egentlige erhvervs- og industriområder
Ved udlæg af arealer til egentlige erhvervs- og industriområder skal det præciseres, at der ikke kan indrettes boliger i tilknytning. Der kan i meget sjældne tilfælde dispenseres, men i disse situationer er så specifikke, at de ikke kan forventes at forekomme og derfor ikke medtages i kommuneplanen.

Såfremt der i forbindelse med arealudlæg forventes problemer med lugt- og lugtforurening, skal der redegøres for problemet, og hvordan det forventes løst. Der skal således tilstræbes en forebyggelse af luft- og lugtforureningsproblemer. Dette omfatter både i forhold til eventuelle beskyttede naturområder men også andre følsomme arealanvendelse, der kan blive påvirket.

Erhvervs- og Vækstpolitik
Erhvervs- og Vækstpolitikken blev vedtaget i 2018 og senest opdateret i 2021. Erhvervs- og Vækstpolitikken er udarbejdet med udgangspunkt i Assens kommunes Vision 2030. Erhvervs- og vækstpolitikken er med til at sætte retning og mål for den ønskede udvikling af erhvervslivets rammevilkår i Assens Kommune.

Politikken skal være medvirkende til, at vi kan bibeholder og forbedrer vores position som en attraktiv erhvervskommune med gode vilkår og muligheder for vækst i erhvervslivet.

Erhvervs- og vækstpolitikken er målrettet vores erhvervsinitiativer og angiver konkrete handlinger og initiativer, som skal bidrage til, at Assens kommune er et attraktivt sted at drive virksomhed.

Udviklingen af erhverv kan ikke stå alene. Derfor er der brug for en helhedstænkning, hvor erhverv, bosætning, kultur- og fritidsliv tænkes sammen og derved skabe en samhørighed, der skal gøre det attraktivt for alle at være en del af Assens kommune.

Erhvervsudvikling
Assens kommune vil arbejde for at sikre virksomheder gode udviklingsmuligheder. Det er derfor væsentligt at planlægningen, som fastsætter de fysiske rammevilkår, er afstemt efter erhvervslivets ønsker og behov. Dette gælder både i forhold til eksisterende og nye erhvervsområder.

Assens Kommune vil derfor arbejde for, at de fysiske rammevilkår såsom mulighed for lokalisering, god infrastruktur også den digitale, og byggeriets udformning skal give eksisterende
virksomheder gode udviklingsmuligheder og gøre Assens Kommune attraktiv for nye.

Hvis Assens kommune skal være attraktiv for fremtidens arbejdskraft vil det kræve, at der er flere succesfulde og konkurrencedygtige virksomheder på egnen.

Målene nås ved initiativer på disse indsatsområder:

  • Branding:
    I Assens kommune er vi mere end glade for virksomheder, der vil bosætte sig og udvikle sig i kommunen. Vi vil gøre vores yderste for at sikre god sagsbehandling, når virksomhederne kontakter os. De gode historier fra Assens skal fortælles. Målet er at øge kendskabsgraden betydeligt både internt og eksternt og i erhvervskredse fremstå som et attraktivt erhvervsområde for dynamiske virksomheder.
  • Arbejdskraft:
    Assens kommune sikre at vi et tæt samarbejde med erhvervslivet har fokus på opkvalificering af medarbejdere, så den nødvendige kvalificerede arbejdskraft kan tilbydes til virksomhederne.
  • Kommunal erhvervsservice:
    Vi skal skabe rum og ramme for tæt dialog og udbygge samarbejdet internt i kommunen og mellem Assens Kommune og erhvervslivet, endvidere skal samarbejdet mellem Udvikling Assens og Assens Kommune udvides og styrkes. Assens kommune vil gennem målrettet indsats øge muligheden for at forbedre betingelserne og mulighederne for at benytte sig af lokale leverandører i fuld respekt for gældende lovgivning.
  • Virksomhedsudvikling:
    Der skal øget fokus på virksomheder, der ønsker at lokalisere sig i kommunen. Således skal Assens Kommune i høj grad kunne guide virksomheder til at finde den rigtige placering i forhold til deres ønsker. Assens kommune vil indgå i flere fællesskaber og samarbejder med det lokale erhvervsliv. Desuden skal erhvervsfremmeindsatsen videreudvikles. Dette kan gøres via en bedre udnyttelse af indgåede samarbejder.
  • Infrastruktur:
    Sammenhængende og god infrastruktur er fundamentalt for erhvervslivets valg af lokalisering og har betydning for såvel virksomhedernes udvikling, omkostninger, samt rekrutteringsmuligheder. Infrastrukturen omfatter bl.a. vej- og trafik, forsyningsydelser og adgang til den digitale infrastruktur.

Nærhed til motorvejsbåndet
Udviklingen af erhvervsområder langs med motorvejsbåndet skal sikre erhvervsområder med en høj tilgængelighed og gode vækstbetingelser under hensyntagen til og planmæssig sammentænkning med landskabet. Assens Kommune ser det som en enestående placeringsmulighed for virksomheder, der ønsker at slå sig ned midt i Danmark, i attraktive landskabelige omgivelser.

Vi skal i højere grad udnytte vækstmulighederne som motorvejs kommune, særligt nu hvor der arbejdes på en udvidelse af motorvejsstrækningen med et tredje spor. Der skal gang i udviklingen og salg af attraktive erhvervsområder især langs strækningen mellem Vissenbjerg og Aarup/Grønnemose.

Erhvervsarealerne skal være et udviklingsprojekt, hvor der arbejdes med nye typer af bæredygtige erhvervsområder placeret tæt ved motorvejen, hvor områdets landskabelige kvaliteter kan anvendes som omdrejningspunkt. Disse erhvervsområder skal være med til at tiltrække de typer af virksomheder, som har et højt vidensindhold, foruden de logistiske, lager og transporttunge erhverv, som kræver kort afstand til motorvejsnettet.

Placering af erhverv i kort afstand til motorvejen er ensbetydende med gode trafikforbindelser og medfører, at de infrastrukturelle forhold naturligt hænger sammen med og understøtter en fynsk vækststrategi. Heri ligger også en naturlig sammenhæng i relationerne til den øvrige Syddanske Region (Europa) og til Region Sjælland med Sverige og de øvrige nordiske lande.

Ny arbejdsdeling
Assens kommune satser på Grønnemose og Vissenbjerg, som de to kraftcentre for erhvervsudviklingen. Området Grønnemose-Vissenbjerg ønskes forbeholdt regionalt og nationalt orienterede vidensvirksomheder og transporttunge virksomheder. Transporttunge virksomheder vil her sige større produktions- og lagervirksomheder, der har behov for nærhed til det overordnede vejnet.

Erhvervsområderne i kommunens øvrige større bysamfund tænkes derimod forbeholdt lokalt orienterede virksomheder uden større transportbehov og uden større behov for at tiltrække
højt uddannet arbejdskraft uden for kommunegrænsen.

Byrådet ønsker fortsat, at der, selvom der bliver satset på erhvervsområder langs med motorvejen, er gode og attraktive erhvervslokationer både i de øvrige byer.

Der findes i dag ledig erhvervsjord rundt i hele kommunen. Byrådet ønsker stadig, at der skal være mulighed for mindre håndværksvirksomheder, mindre butikker og kreative fag i Landsbyerne og mulighed for attraktive erhvervsgrunde i Centerbyerne.

Kommuneplanrevision 2021

Assens kommune ændrer med kommuneplanrevision 2021 ikke væsentligt på allerede udlagte erhvervsrammer eller retningslinjer for erhverv. For at imødekomme en øget efterspørgsel på forholdsvis flade erhvervsområder tæt på motorvejen er der i forbindelse med kommuneplanrevision 2021 udlagt 13 ha ny erhvervsramme i tilknytning til de eksisterende erhvervsarealer i Vissenbjerg, mod at der udtages uudnyttede erhvervsarealer i omtrent samme størrelsesorden i nogle af de mindre byer og erhvervsområder (Salbrovad, Skallebølle, Tommerup St. og Jordløse). I alt er der udtaget 8,9 ha uudnyttede erhvervsrammer. Der er desuden foretaget en teknisk tilretning af kommuneplanrammen omkring Kiilto i Assens by.

Det forventes, at der overordnet set er tilstrækkelig restrummelighed til erhverv i planperioden.

Restrummelighed til erhverv
Assens Kommunes vision om at udvikle mulighederne for erhvervsudlæg i nærheden af motorvejen er styrket ved, at der er udlagt et nyt erhvervsområde på 13 ha i Vissenbjerg tæt på motorvejen, for at være fremtidssikret her.

Det vurderes, at behovet for erhvervsjord andre steder i kommunen kan dækkes af eksisterende restrummelighed.

By Restrummelighed*
Assens 41,6 ha
Frankfri 20,3 ha
Grønnemose 59,5 ha
Haarby 8,5 ha
Tommerup 3,8 ha
Vissenbjerg 24,6 ha
I alt 155,3 ha

Tallene i tabellen er opgjort forår 2021. * I restarealet er indregnet alle helt eller delvist  ledige rammeområder, der ikke er lokalplanlagt. Der er kun indregnet arealer i de største byer samt Frankfri, da evt. restområder i de mindre byer, er udlagt til udvidelser af eksisterende erhvervsvirksomheder, og udgør dermed ikke en reel restrummelighed.

Rådhus Allé 5
5610 Assens

Nyttige links