Hjem Se Kommuneplan 2021 - 2033 2: Overordnet Udvikling 2.5 Lokalsamfund

2.5 Lokalsamfund

Assens Kommune er en landkommune med store lokale nuancer.

Omkring halvdelen af kommunens borgere bor i de syv største bysamfund, cirka 7000 bor i andre bymæssige bebyggelser med over 200 indbyggere, og de resterende cirka 13.000 borgere bor i byer med under 200 indbyggere eller på landet.

Hvor den tidligere kommuneplan indeholdt et decideret landdistriktsafsnit, har denne kommuneplan fokus rettet mod lokalsamfund, store som små.

Med model for lokalråd og politik for det aktive medborgerskab er der skabt fokus på Assens Kommunes lokalsamfund som sammenhængende organismer, der både er internt og indbyrdes afhængige og samtidig forskellige i størrelse, potentialer og muligheder for udvikling.

Der er således god mening i at se på landdistrikterne som integrerede områder, der udvikler sig sammen med de omkringliggende byer og lokalsamfund.

Assens Kommune ønsker levende og aktive lokalsamfund, der engagerer sig og tager medansvar for egen udvikling i samarbejde med Assens Kommune og andre interessenter.

• at udvikle dynamiske bysamfund, der skaber gode vilkår for byliv, kulturliv og fritidsliv
  • at understøtte fortsat bosætning og muligheden for erhvervsudvikling omkring ”livet på landet” i nært samarbejde med relevante interessenter
  • fortsat at skabe og fastholde attraktive lokalsamfund gennem understøttelse af lokale udviklingsplaner i tæt samarbejde med lokalbefolkningen
  • at udvikling af de enkelte lokalsamfund baseres på en helhedsbetragtning, hvor lokalområdet ses i forhold til de omkringliggende områder.

Ingen retningslinjer

I forbindelse med kommunalreformens ikrafttræden den 1. januar 2007, hvor den nuværende Assens Kommune blev grundlagt, var der fokus på udvikling af den nye storkommunes landdistrikter.

I perioden 2009-2013 var der formuleret en decideret landdistriktspolitik, hvori landdistriktsområder og landsbyer under 1000 indbyggere var fokusområderne.

Efter kommunalvalget i november 2013, blev der med virkning fra januar 2014 nedsat et nyt politisk udvalg (Innovations- og Medborgerskabsudvalget - IMU).

IMU havde blandt andet opgaven med at fastholde politisk fokus på de overordnede strategier til at understøtte det aktive medborgerskab og nærdemokratiet, der begge er vigtige faktorer i udvikling af Assens Kommunes lokalsamfund.

Med vedtagelsen af Model for lokalråd i Assens Kommune og Politik for det aktive medborgerskab er der skabt en dagsorden, hvor lokalsamfund ses som ét hele. Dermed er det tidligere fokus på landdistrikter ikke længere gældende, da landdistrikter fremover ses som en integreret del af et lokalsamfund, og ikke som et område med særlige behov.

Dette er ikke ensbetydende med, at landdistrikternes egne karakteristika ikke kan kræve særegne indsatser, men som udgangspunkt bør disse ses og etableres i nært samarbejde og samhørighed med de omkringliggende lokalsamfund.

I forhold til den tidligere landdistriktsindsats i Assens Kommune, findes der stadig ét sted, hvor landdistriktsfokus er gældende; De lokale aktionsgrupper (LAG).

Inden for LAG-området er Assens Kommune en del af LAG MANK, der yder økonomisk støtte til landdistriktsudvikling indenfor tre hovedområder i Middelfart, Assens, Nordfyn og Kerteminde kommuner.