Hjem Se Kommuneplan 2021 - 2033 2: Overordnet Udvikling 2.9 Klimaforebyggelse

2.9 Klimaforebyggelse

Assens Kommune i grøn omstilling

Med Byrådets Vision 2030 og målet om at være foran Regeringens mål i den grønne omstilling har vi besluttet at tage lokalt klimaansvar. Vi vil stille os i spidsen af, hvad der bedst kan beskrives som en stor, fælles bevægelse, hvor alle samfundets aktører bidrager til, at Assens Kommune som geografisk område senest i 2050 er klimaneutral inden for kommunegrænsen.

Dette afsnit handler om forebyggelse af klimaforandringerne. Det gør vi bedst ved at reducere udledningen af drivhusgasser.

Assens Kommune vil arbejde aktivt for at mindske påvirkningerne på klimaet.

Assens Kommune vil indenfor alle fagområder arbejde ud fra det brede bæredygtighedsbegreb og vil i planlægningen af kommunens samlede udvikling sikre en sammenhæng mellem en dynamisk udvikling og et bæredygtigt miljø.

Vi passer godt på vores natur og miljø. Vi bidrager til en renere verden til gavn for vores efterkommere. Derfor har vi en grøn og bæredygtig profil. Vi bidrager til en renere verden til gavn for vores efterkommere. Vi går forrest, når det handler om at benytte og værne om vores ressourcer, beskytte vores miljø og sikre rent drikkevand. Vi opfører bæredygtige byggerier og udnytter vedvarende energikilder. Vi arbejder med en cirkulær økonomi, hvor vi genanvender materialer og ressourcer mest muligt.

Det er Byrådets overordnede mål,

• at arbejde for aktivt at begrænse klimaforandringerne,
  • at der på alle områder igangsættes det nødvendige arbejde for at sikre en opfyldelse af målsætningerne for en bæredygtig og klimabeskyttende udvikling.

Vores klimamål er, at:

• CO2-udledningen inden for kommunegrænsen skal reduceres med mindst 70% i 2030 i forhold til 1990-tal og gå i nul senest 2050. Vores indsatsområder (Energi, Transport, Landbrug og arealanvendelse) reducerer relativt lige så meget eller mere end den nationale CO2-reduktion i 2030.
  • Assens Kommune senest i 2050 skal være robust- og modstandsdygtig over for klimaforandringer.

2.9.1 Øget fokus på klimagasreduktion
Planlægning, sagsbehandling og projektering af anlægsarbejder skal bidrage til at reducere CO2 udledningen i Assens Kommune som geografisk område.

Assens som klimakommune
I 2009 indgik Assens Kommune en aftale med Danmarks Naturfredningsforening om at blive klimakommune. Aftalen forpligtede Assens Kommune til at reducere CO2-udledningen i den kommunale drift med 2 % om året. Siden 2009 har Assens Kommune i gennemsnit reduceret sit energiforbrug med 3,8 % om året ved målrettet at investere i energiforbedring af kommunens bygninger, mindske kørselsforbrug og ved at indføre energibesparende gadebelysning. Aftalen er afløst af DK2020 samarbejdet.

Klimastrategi 2020 - Assens Kommune i grøn omstilling
I december 2020 vedtog Byrådet vores første klimastrategi: ”Klimastrategi 2020-2050 - Assens Kommune i grøn omstilling”. Den er certificeret og godkendt af C40 og Den grønne tænketanke Concito, som en DK2020 klimastrategi. For Assens Kommune har været en af de pilotkommuner, der deltog i Realdanias projekt, hvor 20 danske kommuner udviklede klimahandlingsplaner, der understøtter Parisaftalen med udgangspunkt i C40’s internationale standarder. Det vil sige, at vi går i de store C40 byers fodspor.

FAKTABOKS

C40 er et globalt netværk af 97 af verdens største og mest klimaambitiøse byer, som samarbejdet om at reducere CO2-udledning og imødegå klimaændringer. C40 arbejder med at udvikle og gennemføre politikker og programmer, der skaber målbare reduktioner i udledningen af drivhusgasser i byerne samt på at finde bæredygtige løsninger på klimaproblemerne.

C40’s medlemsbyer repræsenterer ca. 25 % af klodens BNP og 8 % af verdens befolkning. Langt hovedparten af byerne ligger ved kysten og er derfor samtidig meget udsatte for klimaforandringer.