Skip til hoved indholdet
    Hjem Se Kommuneplan 2021 - 2033 3: Trafik og Transport 3.2 Den offentlige servicetransport

3.2 Den offentlige servicetransport

På Fyn tilrettelægges den offentlige servicetransport gennem FynBus, et trafikselskab etableret i henhold til lov om offentlig servicetrafik.

Den offentlige servicetransport i Assens Kommune omfatter både regionale og lokale busruter samt Plus- og Flekstursordninger. De regionale busruter krydser kommunegrænserne på Fyn, hvorimod lokalruternes ruteforløb bliver inden for kommunegrænsen. Assens Kommune varetager ruteplanlægningen af de lokale busruter i samarbejde med FynBus. Regionalruterne varetages af Region Syddanmark og FynBus.

Da hovedformålet med lokalruterne ofte er at transportere elever til og fra skole, kører disse alle hovedsageligt med en morgenafgang og 2-3 eftermiddagsafgange. Spørgsmål og informationer om køreplaner osv. til lokalruterne, kan man se på fynbus.dk.

Kollektiv betjening af mindre bysamfund vil styrke bosætningen i de mindre landsbysamfund og bidrage til at de mindre byer ikke affolkes. En øget fleksibilitet i den kollektive trafik både med hensyn til materiel og ikke mindst at kunne omstille sig hurtigt til nye transportbehov vil være grundlaget for god offentlig trafikbetjening i kommunen.

Der bør derfor i en tidlig fase af arealudlæg ses på den kollektive trafik til området, for at få en afklaring af behovet for eventuel kollektiv trafik til området. Hvis behovet for kollektivt trafik er til stede, bør eventuelle udgifter til, betjening af kollektiv trafik indgå på lige fod med de øvrige udgifter til etablering og drift af de udlagte områder.

Det er Byrådets mål,

  • at fastholde og udbygge den kollektive trafik under hensyntagen til de økonomiske muligheder
  • at sikre en velfungerende og hensigtsmæssig busbetjening for borgerne i Assens Kommune
  • at sikre en stabil og sikker kollektiv trafik for svært bevægelseshæmmede medborgere
  • at sikre den nødvendige infrastruktur samt kollektive transport til ungdomsuddannelser, så der støttes op om unges gennemførelse af en ungdomsuddannelse
  • at få lavet en trafikplan for Assens Kommune i samarbejde med FynBus
  • at forøge passagertallet i den offentlige servicetransport ved at sikre kortest mulig rejsetid og placere stoppesteder tæt på rejsemål
  • at fremme den offentlige servicetransport gennem en effektiv tilrettelæggelse af driften og gennem et højt serviceniveau såvel før som under rejsen
  • at sikre et kendskab til unge og ældre borgeres kørselsbehov, da disse ofte ikke har mulighed for at have egen bil
  • at arbejde for korte rejsetider mellem de større byer i kommunen ved indsættelse af flest mulige ture afstemt efter den enkelte rutes økonomi og kundeunderlag
  • at sikre samspillet mellem forskellige transportformer ved større regionale stoppesteder. (cykel, gang, samkørsel mm)
  • at stoppesteder placeres i umiddelbar nærhed af større rejsemål som f.eks. uddannelsesinstitutioner, store arbejdespladser, turistattraktioner mm. for at gøre den offentlige servicetransport mest mulig attraktiv
  • at der i byzone etableres stoppested pr. 400 meter for at sikre kortest mulig gangafstand
  • at lokalbusserne skal være CO2-neutrale.

3.1.1 Udformning af vejanlæg i forhold til busruter
Ved udformningen af vejanlæg og trafikløsninger i øvrigt, skal de lokale og regionale busruter så vidt muligt sikres et hensigtsmæssigt forløb.

3.1.2 Anlæg af stoppesteder
Vejforlægninger og nye veje skal i rimeligt omfang anlægges med stoppesteder, hvor der er behov for betjening med offentlig servicetransport­ i byområder for hver cirka 400 meter.

3.2.3 Etablering af vejbump og offentlig transport
Det bør så vidt muligt undgås at etablere bump med videre på veje med offentlig servicetransport. Såfremt der alligevel etableres bump med videre, skal der ved udformningen heraf sikres en vejledende hastighed på mindst 30 km/t.

3.2.4 Betjening af skole- og fritidsinstitutioner med kollektiv trafik
Lokalruterne skal først og fremmest betjene skoler, gymnasier og andre uddannelsesinstitutioner. For at optimere planlægningen og opnå tilfredsstillende forhold for eleverne, søges dialog mellem de involverede parter dvs. kommune, FynBus og skoler.

3.2.5 Betjening af ældre­ og plejeboliger samt aktivitets­ og borgercentre med kollektiv trafik
Et andet vigtigt betjeningsmål for kollektiv trafik er ældre- og plejeboliger, pleje- og aktivitetscentre og borgercentre, som skal søges betjent af enten lokale eller regionale busruter. Dertil kommer muligheden for betjening af Flex- og Plustur.

Centrale problemstillinger for den offentlige servicetransport er konkurrencefladen til den individuelle trafik og etableringen af et sammenhængende og pålideligt kollektivt trafiksystem i et samarbejde mellem udbyderne af kollektive trafiktilbud.

Den offentlige servicetransport i Assens Kommune omfatter de regionale og lokale busruter samt flex- og plustur. Region Syddanmark varetager planlægningen af de regionale ruter, hvortil Assens Kommune tilpasser ruteplanlægningen af de lokale busruter og flex- og plustur.

Den offentlige servicetransport har stor betydning for sammenkædningen internt i Assens Kommune, for sammenkædningen af Assens Kommune med den resterende del af Fyn, og især for udviklingen af gode bosætningsmuligheder. En styrket offentlig transport både af regionale og kommunale ruter vil derfor gavne Assens Kommune og tiltrække tilflyttere. Assens Kommune har valgt at satse på Flex- og Plustur, for at sikre mulighed for transport hele dagen, i stedet for få lokale afgange i næsten tomme busser. Flextur er et tilbud til alle borgere og besøgende i kommunen, og det er for nylig blevet muligt at køre på tværs af kommunegrænser. Sammen med FynBus og de øvrige kommuner bør der arbejdes for en højere frekvens på de regionale ruter, for at sikre en bedre sammenhæng på Fyn og en større grad af mobilitetsfrihed for kommunens borgere.

Strategi og indsats
Realiseringen af Byrådets målsætning er i meget vidt omfang et spørgsmål om økonomi. Herudover kan kommunen på forskellig vis virke for at fremme målsætningerne.

Det vil blandt andet ske ved ­ gennem køreplanlægningen ­ at tilstræbe bedst mulig korrespondance mellem de lokale og regionale busruter og med anden kollektiv trafik, bedre stoppestedsforhold, og hensigtsmæssige direkte ruteforløb.

Målsætningerne kan også fremmes gennem udformningen af vejanlæg, gennem planlægningen af nye byområder, arbejdspladser og turistmål og ved at skabe gode omstigningsforhold fra individuel til kollektiv transport.

Udformning af vejanlæg
Det er ønskværdigt, at der ved udformningen af vejanlæg bidrages til, at den kollektive trafik kan afvikles hensigtsmæssigt. Ved udformningen af vejforlægninger og nye veje bør der sikres gode stoppestedsforhold på de nye vejstrækninger, hvor der er behov for det. Det bør endvidere sikres, at der i et rimeligt omfang er mulighed for en betjening af eksisterende områder. I byområder bør der normalt være mulighed for at optage og afsætte passagerer for hver cirka 400 meter, da al erfaring viser, at en længere gangafstand får passagererne til at fravælge den kollektive trafik.

I forbindelse med trafiksaneringer og lignende bør der, for at fremme en hurtig og bekvem kørsel for den offentlige servicetransport, så vidt muligt undgås at etablere bump og lignende. Såfremt hensynet til trafiksikkerheden prioriteres højere, bør det sikres, at bump udformes hensigtsmæssigt, og således at de kan passeres af busser med en vejledende hastighed på mindst 30 km/t.

Planlægning af nye byområder
Nye byområder bør anlægges sådan, at de i videst mulige omfang kan betjenes med offentlig servicetransport og således, at der er gode adgangsforhold til stoppestederne, herunder at der etableres stiforbindelser i fornødent omfang.

Omstigning fra individuel transport til kollektiv transport
Ved at sikre gode muligheder for skift fra et transportmiddel til et andet kan det samlede transportsystem forbedres. Assens Kommune vil gerne medvirke til at forbedre mulighederne for såkaldte kombinationsrejser, eksempelvis ved at udpege velbeliggende stoppesteder og samkørselspladser ved de større bysamfund og i tilknytning til det overordnede vejnet, således at der kan ske omstigning mellem personbiler, bus, cykel med videre.

Rådhus Allé 5
5610 Assens

Nyttige links