Hjem Se Kommuneplan 2021 - 2033 3: Trafik og Transport 3.5 Stinet og forbindelser for lette trafikanter

3.5 Stinet og forbindelser for lette trafikanter

Et sammenhængende stinet er af stor betydning for sikkerheden for de lette trafikanter både i byerne og mellem de mindre bysamfund.

Derudover vil et godt og sammenhængende stinet få flere til at benytte cyklen til gavn for sundheden i kommunen samt tiltrække cykelturister til gavn for kommunen.

Det er Byrådets vision, at Assens Kommunes eksisterende stinet udbygges og forbedres løbende med henblik på at etablere et sammenhængende stinet i kommunen, hvor man kan færdes som let trafikant mellem bysamfund med en maksimal sikkerhed og komfort.

• at der udarbejdes en samlet stiplan for kommunen, som indeholder eksisterende stier i kommunen samt en plan for udbygning af disse til et mere sammenhængende trafiksikkert stinet. Stiplanen skal danne grundlag for en endelig prioritering og udvælgelse.

3.5.1 Indtænk de lette trafikanter i planer
I forbindelse med arealplanlægning og byggemodninger skal der indarbejdes plan for lette trafikanter på lige vilkår med motorkøretøjer, samt at der for så vidt muligt sikres, at det nye stinet forbindes med det eksisterende stinet i området.

3.5.1 Sikre lette trafikanters krydsning af veje
For at sikre trafiksikkerheden i forbindelse med etablering af nye stier, skal der i forbindelse med projektet vurderes, om der skal etableres sikring af lette trafikanter i forbindelse med krydsning af eksisterende veje.

3.5.3 Når kommuneveje bliver del at stinettet
Sikringen af de lette trafikanter skal ligeledes vurderes, hvis kommunevejen er, eller bliver, en del af stinettet.

3.5.4 Nye vejanlæg
At der i forbindelse med nye vejanlæg vurderes behov for faciliteter for de lette trafikanter, både cyklende og gående.

3.5.5 Trafiksikkerhedsrevidering af nye større projekter
Alle større konkrete projekter trafiksikkerhedsrevideres med henblik på fokus på størst mulig trafiksikkerhed ved etablering af nye stisystemer i kommunen.

Udbygning af stinettet skal sikre bedre forbindelse for lette trafikanter mellem landsbyer og byer, samt etablering og sikring af et alsidigt stinet i kommunens byer. Strækninger som vil have høj prioritet er især steder, hvor der færdes mange yngre, lette trafikanter, fortrinsvis skoler og idrætsanlæg. Disse strækninger skal have ekstra opmærksomhed ved prioritering og udvælgelse af projekter.

Den trafikale udvikling følges løbende på det eksisterende stinet og følges op af forbedringer og justeringer, når der viser sig trafikale problemer.

I stinettet indgår ligeledes vurdering og etablering af kantbaner og cykelbaner langs det offentlige vejnet i kommunen på lige vilkår med øvrige stier.