Hjem Se Kommuneplan 2021 - 2033 5: Større tekniske anlæg 5.1 Vindmøller

5.1 Vindmøller

I omstillingen mod en grøn og vedvarende energi spiller vindmøller en afgørende rolle, og det er nødvendigt på nationalt niveau at satse både på havvindmøller og på landbaserede vindmøller. Planlægningen for vindmøller på havet er en statslig opgave, hvorimod kommunerne er forpligtet til at planlægge for vindmøller på land.

I Assens Kommune vil vi være foran de nationale mål for den grønne omstilling. Vi tager ansvar for fremtiden og for en bæredygtig udvikling. Vi bidrager til en grønnere verden, så vi med god samvittighed kan give den videre til vores børn og børnebørn. Assens Kommune vil bidrage positivt til omstillingen til CO2-neutral energiproduktion baseret på vedvarende energi.

• at udbygningen af vindmøller sker med forankring i en strategisk energiplan
  • at opsætningen af vindmøller får en positiv økonomisk konsekvens for det lokalområde, hvor vindmøllerne opsættes
  • at udbygningen af vindmøller sker under størst muligt hensyn til de omkringboende samt til natur-, kulturhistoriske, og landskabelige værdier
  • at produktionen af vedvarende energi i kommunen modsvarer det samlede energiforbrug i kommunen som geografisk område, og at vindmøller bidrager til dette.

5.1.1 Princip for udlægning af lokaliseringsområder til vindmøller
Assens Kommune har ikke udlagt lokaliseringsområder til vindmøller.

Der kan kun opstilles vindmøller i områder, som ved et kommuneplantillæg udlægges i kommuneplanen som et lokaliseringsområde.

Udlægning af lokaliseringsområder må ikke være i konflikt med naturbeskyttelses-, kulturmiljø-, landskabelige og miljømæssige interesser og skal ske under hensyntagen til naboer.

Det vil være det konkrete projekt, herunder de visuelle og tekniske forhold, der vil være afgørende for, om der kan udlægges et lokaliseringsområde på ansøgte lokalitet.

5.1.2 Opstillingsmønstre og fysisk fremtoning
Inden for hvert vindmølleområde skal det tilstræbes, at vindmøllerne opstilles på samme horisontale niveau samt på en ret linje. Vindmøller inden for samme område skal have samme farve og fysiske udformning. De skal være trebladet, have samme navhøjde, samme total højde, samme rotordiameter, samme omdrejningstal og omløbsretning. Der må ikke opstilles vindmøller, der er højere end 150 meter totalhøjde.

5.1.3 Skyggekast fra vindmøller og husstandsvindmøller
Vindmøller må ikke påføre nærtliggende beboelse mere en 5 timers skyggekast om året beregnet som reel skyggetid efter WindPro, Shadow-programmet eller et tilsvarende program.

Fortolkningsbidrag til retningslinje 5.1.3:

Retningslinjen er ikke en begrænsning ved udlæg af vindmølleområder. Der kan udlægges områder, hvor vindmøller vil påføre naboer mere end 5 timers skyggekast om året. Retningslinjen har til hensigt at sikre, at der ved drift af vindmøller ikke påføres naboer mere end 5 timers årligt skyggekast, og at der for at sikre dette installeres et program til styring af skyggekast, såfremt det er nødvendigt for at reducere skyggekast ved naboer til maksimalt 5 timer årligt.

5.1.4 Maksimal effekt
I de udpegede lokaliseringsområder skal der som udgangspunkt opstilles vindmøller, der samlet kan yde størst mulig effekt. Dette kan kun fraviges, såfremt der er ganske særlige forhold, der gør sig gældende.

Det er en statslig interesse, at Danmarks energiforsyning på lang sigt skal være uafhængig af fossile brændsler, og at vindmøller også i fremtiden skal udgøre en væsentlig del af elforsyningen. De statslige mål for vindenergi er beskrevet i Energiaftalen fra 2018. Aftalen betyder, at vindproduktionen på havet skal opprioriteres, mens antallet af landvindmøller skal reduceres betydeligt. På landsplan skal antallet af landvindmøller reduceres fra de nuværende ca. 4.300 til et loft på 1850 i 2030.

Eksisterende vindmøller i Assens Kommune
I Assens Kommune er der jf. Energistyrelsens stamdataregister for vindkraftanlæg opstillet møller med en kapacitet på 31 MW. Vindmøllerne er mindre møller, hvor de fleste har en kapacitet på 750 og 660 kW og typisk er opstillet omkring årene 1998 til 2002. Gennemsnitsalderen på de eksisterende vindmøller er 20 år og med en forventelig gennemsnitlig levetid på møllerne på 30 år, vil de kunne producere grøn energi en del år endnu.

Da vindmøllerne er opstillet indenfor en meget snæver årrække vil de også indenfor en kort årrække være udslidte. Assens Kommune skal derfor i god tid sikre en planlægning for vindmøller, der muliggør opstilling af nye og mere effektive møller. Med en fornyelse af vindmølleparken vil det være muligt at reducere væsentligt i antallet af vindmøller samtidig med, at vi bidrager til at nå målet om 100 % vedvarende energi i 2030.

Energiplan Fyn
De ni fynske kommuner, Nordfyns, Odense, Nyborg, Svendborg, Langeland, Ærø, Kerteminde, Faaborg-Midtfyn og Assens Kommune vedtog i 2016 en fælles energiplan - Energiplan Fyn. Energiplanen skulle danne grundlaget for på fynsk niveau at gennemføre en helhedsorienteret energiplanlægning og herunder også at planlægge for vindmøller. Denne fælles plan er ikke udarbejdet.

Revideret vindmølleplanlægning
I forbindelse med kommuneplanrevision 2017 udgik de hidtidige vindmølleområder med henblik på at gennemføre en ny vindmølleplanlægning senere på baggrund af en ny landskabs- og kulturmiljøstrategi. De daværende seks lokaliseringsområder var udlagt på baggrund af landskabsudpegningerne foretaget af det tidligere Fyns Amt på et nu forældet landskabsgrundlag. Assens Kommune har fået ny opdateret viden om landskabsværdierne gennem en fuld kortlægning efter landskabskaraktermetoden og derigennem viden om landskabets egnethed til store vindmøller.

Dette var mest hensigtsmæssigt, så kommuneplanen ikke giver investorer falske forhåbninger om at kunne opstille vindmøller i områder, som eventuelt ikke ville blive udlagt i en fornyet vindmølleplanlægning.