5.5 Affaldsbehandling
Husstandene har volumenbaseret afregning på husholdningsaffaldet. Der er 1 beholder til dagrenovation og 1 2-delt beholder til genanvendeligt emballageaffald – papir, pap, metal, glas, blød og hård plast. Beholderne har skel-tømning og er obligatoriske.
Fra 2021 forventes der etableret genbrugs-øer i Assens indre by med nedgravede affaldscontainere. I første omgang til de genanvendelige fraktioner, senere vil der blive besluttet om et tilsvarende system for dagrenovation. Dette grundet dårlige adgangsforhold til offentlig vej.
Sommerhusområderne har beholder til dagrenovation på grunden og fælles genbrugs-øer med kuber til det genanvendelige emballageaffald.
Genbrugspladserne er delt op i supergenbrugscentre, minigenbrugscentre og døgngenbrugscentre. De tre supergenbrugscentre, som ligger i Assens, Haarby og Vissenbjerg, kan modtage alle typer affald. De tre minigenbrugscentre, som ligger i Aarup, Glamsbjerg og Tommerup, kan ikke modtage farligt affald, asbest og farligt byggeaffald. De to døgngenbrugscentre vil blive etableret i Barløse området og i 2021 i Helnæs området, og kan modtage haveaffald og genanvendeligt emballageaffald.
Der vil løbende blive etableret døgnåbne zoner for haveaffald og genanvendeligt affald på super super- og minigenbrugscentrene.
Virksomheder har mulighed for at melde sig til dagrenovationsordningen, ellers skal de følge de kommunale retningslinjerne for bortskaffelse af forbrændingsegnet affald. De kan ligeledes melde sig til benyttelse af de tre supergenbrugscentre.
Det er Assens Forsyning A/S, der står for driften af husholdningsaffaldsordningerne og genbrugspladserne.
Assens Kommune skal sikre, at affaldsmængderne nedbringes, og at affaldet håndteres effektivt og med øget kvalitet, så tabet af ressourcer nedsættes og affaldets belastning af miljøet mindskes.
Det er Byrådets mål,
- at være på linje med det nationale mål om 50 % genanvendelse af den samlede mængde husstandsaffald i Danmark i form af papir, pap, glas-, metal-, plast- og træaffald
- at sikre, at regeringens målsætninger for området opfyldes.
5.5.1 Krav til affaldsbehandling
De fornødne krav til affaldsbehandlingen, der sikrer målsætningernes opfyldelse i området, opfyldes hurtigst muligt under hensyntagen til samfundets økonomiske formåen og sådan, at der løbende skal udvirkes forbedringer.
5.5.2 Kommunal planlægning for affaldsbehandling
Det skal ved udformningen af kommunernes planlægning, herunder affaldsplanlægningen, sikres, at de i kommuneplanen angivne målsætninger for området overholdes indtil nye statslige målsætninger træder i kraft.
5.5.3 Forurenet jord
Ved bortskaffelse af forurenet jord i Assens Kommune skal følgende prioritering følges:
- Rensning: Forurenet jord skal renses på miljøgodkendte anlæg til fri anvendelse, såfremt dette er muligt med en rimelig teknisk/økonomisk indsats.
- Anvendelse: Såfremt punkt 1 ikke kan efterleves, skal forurenet jord anvendes primært som driftsmiddel på deponeringsanlæg eller sekundært i bygge− /anlægsprojekter.
- Deponering på deponeringsanlæg: Såfremt punkt 1 og 2 ikke kan efterleves, skal forurenet jord deponeres på et deponeringsanlæg, eller i et specialdepot umiddelbart i tilknytning hertil.
- Deponering andetsteds: Såfremt punkterne 1−3 ikke kan efterleves, kan forurenet jord deponeres på et særskilt specialdepot uden tilknytning til et deponeringsanlæg.
5.5.4 Forurenet havnesediment
Et depot for forurenet havnesediment må normalt kun anvendes til deponering af havnesediment, og ikke modtage andre materialer.
Et depot for forurenet havnesediment skal være tæt, således at der ikke kan ske udsivning af perkolat til jorden eller til vandmiljøet.
En eventuel udledning af overskudsvand fra et depot for forurenet havnesediment skal ske på en sådan måde, at udledningen af de stoffer, der er omfattet af Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1022 af 25. august 2010 om miljøkvalitetskrav for vandområder og krav til udledning af forurenende stoffer til vandløb, søer eller havet med senere ændringer begrænses mest muligt ved hjælp af bedst tilgængelig teknologi.
Den kommunale planlægning af affaldshåndteringen er gennemført i 2015 for perioden 2013-2024, og gentages hvert 6. år. Den nuværende planlægning er udarbejdet på grundlag af regeringens Ressourceplan for affaldshåndtering 2013-2018og EU’s direktiver for affald, emballage og batterier.
I 2021 vil den kommunale planlægning af affaldshåndteringen blive besluttet for perioden 2020-2032. Affalds- og Ressourceplan 2020-2032 er udarbejdet på grundlag af regeringens National plan for forebyggelse og håndtering af affald 2020-2032 ” Handlingsplan for cirkulær økonomi” og EU’s direktiver for affald, emballager, batterier, deponering og WEEE.
Det er Byrådets vurdering, at der med de eksisterende og planlagte deponerings og forbrændingsanlæg i Danmark samt udvidelsesmulighederne for disse ikke vil opstå kapacitetsproblemer i en overskuelig fremtid. Skulle der i forlængelse af en ajourført kommunal affaldsplanlægning eller som følge af ny viden vise sig behov for at etablere supplerende affaldsbortskaffelseskapacitet for eksempel til særlige affaldstyper vil Byrådet arbejde herfor.
Der er ikke placeret deponerings og forbrændingsanlæg i Assens Kommune.
Da anlæg til affaldsbehandling er nødvendige for samfundets funktion, må deres eksistens accepteres. Da der imidlertid er tale om anlæg, der er potentielt problematiske, er det Byrådets opfattelse, at anlæggene skal placeres, udformes og drives, således at deres miljømæssige belastning af omgivelserne, herunder af de omkringboende, begrænses mest muligt.
Deponeringsanlæg
Et af hovedmålene i affaldsplanlægningen er at reducere behovet for deponering af affald. Selv ved udstrakt genanvendelse, kompostering og forbrænding af affaldet vil deponering imidlertid fortsat være nødvendig, hvorfor Byrådet aktivt vil indgå i tværkommunale samarbejder, som kan sikre tilstrækkelige arealer til dette formål i fremtiden.
Bortskaffelse af forurenet jord og lettere forurenet jord
I takt med samfundets erkendelse af problemerne med jord- og grundvandsforurening, er bortskaffelsen af forurenet jord blevet et stadig større problem.
Forurenet jord indeholder forurenende stoffer i mængder, der kan udgøre en sundheds eller miljørisiko. Regionen kortlægger de arealer, hvor jorden er under mistanke om at være forurenet, eller hvor jorden er konstateret forurenet. Skal der fjernes jord fra disse arealer i forbindelse med ændret anvendelse eller bygge og anlægsarbejder, skal jordflytning anmeldes til kommunen, der anviser en jordmodtager. I ældre byområder hvor der ikke har været egentlig forurenende aktiviteter, vil jorden ofte være lettere forurenet. Disse områder er omfattet af kommunens områdeklassificering, og jordflytning herfra skal ligeledes anmeldes til kommunen. Det samme gælder ved jordflytning fra vejarealer.
Bortskaffelse af havnesedimenter
Havne og sejlrender skal af og til oprenses for at opretholde vanddybden. Kan de oprensede materialer ikke bortskaffes ved klapning på grund af forhøjede koncentrationer af forurenende stoffer, skal materialerne bortskaffes på en kontrolleret måde for eksempel i et særligt depot på land. Depotet har til formål at virke som et sedimentationsbassin for det opgravede havnesediment under oprensningsarbejdet, samt herefter at fungere som et depot for det forurenede materiale i en årrække.
Et depot til forurenet havnesediment skal miljøgodkendes efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5.
Bortskaffelse af spildevandsslam
På kommunens renseanlæg produceres tørstof af spildevandsslam. En del af tørstoffet anvendes som gødning på landbrugsjord en stor del af dette først efter at have gennemgået en behandling i et slammineraliseringsanlæg.
Såfremt slammet skal anvendes til jordbrugsformål skal grænseværdierne til indholdet af visse tungmetaller og miljøfremmede stoffer overholdes som fastsat i Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1001 af 27. juni 2018 om anvendelse af affald til jordbrugsformål.