Hjem Se Kommuneplan 2021 - 2033 5: Større tekniske anlæg 5.6 Forsvarets anlæg

5.6 Forsvarets anlæg

Kommuneplanlægningen skal tage hensyn til forsvarets, hjemmeværnets og beredskabets operations-, trænings- og uddannelsesaktiviteter og -muligheder.

Det er en statslig interesse, at Danmark opretholder et forsvar, beredskab og hjemmeværn. Der stilles derfor krav til, at kommuneplanlægningen skal tage hensyn til forsvarets, hjemmeværnets og beredskabets operations-, trænings- og uddannelsesaktiviteter og -muligheder.

Det danske Forsvar har en række øvelsespladser og skydebaner i Danmark. I Assens Kommune ejer Forsvaret Aborg Skydebane. Kommuneplanen skal være med til at sikre, at der ikke placeres arealer til støjfølsomme formål inden for støjkonsekvensområder omkring militære anlæg, ligesom nye militære øvelsesområder skal anlægges, så de overholder Miljøstyrelsens vejledende støjgrænseværdier.

Planlægning af støjfølsom arealanvendelse, naturgenopretning af lavbundsarealer og byggeri i højden (eksempelvis vindmøller) er områder af særlig interesse for Forsvarsministeriet.

Det er ingen vision til afsnittet.

Det er byrådet mål,

• at skabe grundlag for, at Det danske Forsvar kan have de nødvendige øvelsespladser og skydebaner i Assens Kommune.
  • at fastholde forsvarets nuværende institution i kommunen.
  • at forebygge støjgener mellem forsvarets anlæg og støjfølsom arealanvendelse.

5.6.1 Støjkonsekvensområder for militære anlæg
Der må ikke placeres arealer til støjfølsomme formål inden for støjkonsekvensområder omkring militære anlæg (øvelsesarealer og skydebaner) med mindre det dokumenteres, at der ikke er miljømæssige problemer forbundet hermed.

Byfornyelse mv. inden for støjkonsekvensområdet omkring Forsvarsministeriets øvelsespladser samt skyde- og øvelsesterræner er alene mulig med Miljø- og Fødevareministerens tilladelse efter indhentning af udtalelse fra Forsvarsministeriet.

Støjkonsekvensområderne er vist på retningslinjekort 4.5

5.6.2 Støjgrænser for militære anlæg
Ved anlæg af nye militære øvelsesområder eller skydebaner skal Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser overholdes ved eksisterende eller planlagt støjfølsom arealanvendelse.

Der henvises i øvrigt til retningslinjerne i afsnit 4.5 i forhold til etablering af støjende fritidsanlæg.

Det danske Forsvar har en række øvelsespladser og skydebaner i Danmark. I Assens Kommune er der Aborg Skydeterræn.

Forsvarets øvelsespladser inddeles i forskellige kategorier, der beskriver de tilladte aktiviteter på pladserne bl.a. med henblik på at fastlægge støjbeskyttelsesafstande omkring anlæggene. Aborg Skydeterræn er et mindre skyde- og øvelsesterræn (kategoriseret som type 2). Herfra kan der forekomme støj fra blandt andet håndvåben, helikopter, lette fly samt køretøjer, herunder for eksempel lastbil, pansret mandskabsvogn, kampvogn og selvkørende ingeniørmaskiner, samt skydestøj fra lettere våben.

Strategi og indsats
Byrådet finder, at det er vigtigt at sikre, at Det danske Forsvar kan have de nødvendige øvelsespladser og skydebaner, og at forsvarets nuværende institution i Assens Kommune fastholdes.

Byrådet finder endvidere her som i forbindelse med andre støjende aktiviteter, at Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser skal overholdes ­ dels ved etablering af nye støjende anlæg og dels ved placering af ny støjfølsom arealanvendelse. Med henblik på at minimere og forebygge støjgener mellem forsvarets anlæg og støjfølsom arealanvendelse er der i kommuneplanen udpeget støjkonsekvensområder omkring forsvarets øvelsesarealer og skydebaner, og der er medtaget retningslinjer med henblik på at undgå/minimere fremtidige støjkonflikter mellem støjfølsom arealanvendelse og forsvarets anlæg.

De udpegede støjkonsekvensområder, der blandt andet bygger på forsvaret støjbeskyttelsesafstande, er tilnærmede. De tilnærmede konsekvensområder er i udgangspunktet på den ”miljømæssigt sikre side”, hvorfor der kan udlægges støjfølsom arealanvendelse inden for områderne, hvis det kan dokumenteres, at de vejledende støjgrænser ikke overskrides, for eksempel i forbindelse med en miljøgodkendelse eller den kommunale planlægning.