5.7 Naturgasanlæg
Afstands- og sikkerhedsbestemmelser omkring anlagte naturgastransmissionsledninger skal respekteres
Det er en statslig interesse, at eksisterende arealreservationer til naturgasnettet i kommuneplanerne skal opretholdes, og afstands- og sikkerhedsbestemmelser omkring anlagte naturgastransmissionsledninger skal respekteres.
Naturgastransmissionsledningen Lillebælt-Storebælt har sit forløb gennem den nordlige del af kommunen langs E20.
En ny gastransmissionsledning fra den jyske vestkyst til Faxe Bugt muliggøres ved landsplandirektivet for Baltic Pipe, der trådte i kraft den 12. juli 2019. I løbet af 2021 etalberes den fynske del af Baltic Pipe, der krydser kommunegrænsen mod Middelfart ved Hjærup, lægges nord for Ørsted og mellem de to Tommerupper og krydser kommunegrænsen mod Odense nord for Brylle.
Kommuneplanen regulerer ikke placeringen af naturgasanlæg. Dette sker gennem landsplandirektiver.
Der er ingen vision til afsnittet.
Der er ikke fastsat mål for området.
5.7.1 Beskyttelseszone omkring transmissionsledningerne
Inden for en zone på 2x20 meter omkring naturgastransmissionsledningen Lillebælt-Storebælt og Baltic Pipe må der ikke opføres bygninger til ophold for mennesker. Arbejdstilsynet har endvidere skærpet dette ved at indføre en beregnet mindsteafstand til bygninger beregnet til ophold for mennesker. Den beregnede mindsteafstand afhænger af ledningens tryk og dimension, og kan oplyses ved henvendelse hos Energinet.
5.7.2 Ansøgninger indenfor classlocationzonerne
Lokalplanforslag og landzoneansøgninger, der åbner mulighed for at bygge nyt eller ændre brugen af bygninger og arealer inden for observationszonen (class location) på 2x200 meter omkring naturgastransmissionsledningen, skal sendes i høring hos Energinet.
5.7.3 Bygningers højde i forhold til transmissionsledningerne
Høje konstruktioner (vindmøller, antenner med mere) skal så vidt muligt placeres i en afstand på mindst to gange konstruktionens maksimale højde fra naturgastransmissionsledningerne. Såfremt høje konstruktioner placeres tættere end den angivne afstand, vil Energinet gerne informeres for at kunne vurdere, om jordingsanlægget er tilstrækkelig eller skal suppleres.
5.7.4 Ændringer af bygningshøjde samt af arealanvendelse i forhold til transmissionsledningerne
Hvis der sker fremtidige ændringer i omfang og højde af eksisterende bebyggelse samt i antal af personer i området inden for observationszonen (class location) på 2x200 meter omkring naturgastransmissionsledningerne, skal Energinet høres, herunder foretage sikkerhedsvurdering samt fastlægge vilkår for ny bebyggelse.
5.7.5 Arealinteresser i omlægning af Lillebælt-Storebælt i forbindelse med anlæg af ny jernbane over Vestfyn
Ved fremtidig planlægning skal der tages højde for de nationale interesser i forbindelse med den kommende omlægning af en del af gastransmissionsledningen Lillebælt-Storebælt, som følge af Lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn.
Anlægsarbejder i forbindelse med omlægningen kan iværksættes uden landzonetilladelse efter lovens § 35, stk. 1.
Byrådet kan ikke give landzonetilladelse efter lovens § 35 eller byggetilladelser iht. bygningsreglementet, der er i strid med arealreservationen til omlægningen, indtil gastransmissionsledningen er anlagt.
Kommuneplanen regulerer ikke placeringen af naturgasanlæg. Dette sker gennem landsplandirektiver.
Naturgastransmissionsledningen LIllebælt-Storebælt har sit forløb gennem den nordlige del af kommunen. Naturgasledningen forsyner fynske virksomheder og boliger med naturgas. Omkring ledningen er tinglyst en zone på 2 x 20 meter inden for hvilken, der ikke må opføres bygninger til ophold for mennesker. Arbejdstilsynet har endvidere skærpet dette ved at indføre en beregnet mindsteafstand til bygninger beregnet til ophold for mennesker, som ledningsejer er underlagt. Denne indskærpelse håndhæver Energinet gennem lokalplaner. Den beregnede mindsteafstand afhænger af ledningens tryk og dimension, og kan oplyses ved henvendelse hos Energinet. Der er endvidere en observationszone (class location) på 2 x 200 m omkring ledningen.
Det samme gælder for Baltic Pipe. Når gasledningen er anlagt og i brug reduceres landsplandirektivets arealreservation fra 250 m på hver side af ledningen til 200 m observationszone på hver side af ledningen. Inden for landsplandirektivets arealreservation, både før og efter ibrugtagning, kan der ikke ske kommuneplanlægning eller gives landzonetilladelser uden at konsekvenserne af nærheden til gasledningen er vurderet.
Energinet skal derfor orienteres om planer for byudvikling, anlægsarbejder, vejanlæg, sportspladser, ridebaner, råstofindvinding, høje konstruktioner med videre inden for observationszonen. Ligeledes skal Energinet inddrages i planlægningen af solenergianlæg (5 m buffer), vådområde og skovrejsning (5 m buffer) i områder gastransmissionsledninger.
For høje konstruktioner (vindmøller/antennemaster) anbefales det, at disse på grund af gensidige påvirkninger og lynnedslag placeres i en afstand af minimum 2 x den maksimale højde til transmissionsledningen.
Landsplandirektiv for Baltic Pipe tilvejebragte grundlaget for etablering af gastransmissionsledningen Baltic Pipe, der som udgangspunkt lægger begrænsninger på arealanvendelsen i en zone på 200 m på hver side af gastransmissionsledningen.
Baltic Pipe forventes at være anlagt i løbet af 3. kvartal 2021.
Følgende kommune- og lokalplanlagte arealer er ikke omfattet af arealreservationen i Assens Kommune: Ved Kaslund (1.1.BE.20), Tommerup (3.1.B.36; 3.1.T.21) og ved Brylle (3.1.O.60; 3.2.R.1; 3.2.B.1).
De 200 meter på hver side af gastransmissionsledningen er ikke en forbudszone, men svarer til det som betegnes som en ”class location zone”, hvor planer for byudvikling, anlægsarbejder, vejanlæg, sportspladser, ridebaner, råstofindvinding, vindmøller, antennemaster mv. skal sikkerhedsvurderes ud fra tilstedeværelsen af en gastransmissionsledning, jf. cirk.183 af 26/11/1984.
Dette skyldes, at gastransmissionsledningen er dimensioneret efter befolkningskoncentrationen i de berørte områder, og at tekniske forhold kan være afgørende i forhold til placering af veje, vindmøller mv. nær ved gastransmissionsledningen. Ny bebyggelse eller ændret anvendelse af arealerne nær eksisterende transmissionsledninger kan i særlige tilfælde betyde, at Arbejdstilsynet eller Energistyrelsen kan stille særlige krav.
Arbejdstilsynet har endvidere skærpet dette ved at indføre en beregnet mindsteafstand til bygninger beregnet til ophold for mennesker, som ledningsejer er underlagt. Denne indskærpelse håndhæver Energinet gennem lokalplaner og zonelovsansøgninger. Den beregnede mindsteafstand afhænger af ledningens tryk og dimension, og kan oplyses ved henvendelse hos Energinet.
Hvis en bebyggelse eller anlæg hverken kræver landzonetilladelse eller byggetilladelse, vil der være tale om byggeri, der ikke er problematisk i forhold til landsplandirektivets arealreservation.
Når gastransmissionsledningen er etableret, vil der desuden blive tinglyst en zone på 20 meter på hver side af ledningen. Indenfor denne zone må der ikke opføres bygninger til ophold for mennesker, og der må ikke etableres beplantning med dybtgående rødder i en afstand af 2 meter på hver side af gastransmissionsledningen.
Anlægsarbejder i forbindelse med omlægningen kan iværksættes uden landzonetilladelse efter lovens § 35, stk. 1.
Byrådet kan ikke give landzonetilladelse efter lovens § 35 eller byggetilladelser iht. bygningsreglementet, der er i strid med arealreservationen til omlægningen, indtil gastransmissionsledningen er anlagt.
Ny jernbane over Vestfyn
Ved etablering af ny jernbane over Vestfyn skal dele af naturgastransmissionsledningen LIllebælt-Storebælt flyttes. Der er derfor i anlægsloven (LOV nr 1424 af 17/12/2019) reserveret arealer til omlægning af Lillebælt-Storebælt.
Retningslinje for at gøre opmærksom på denne arealreservation er indarbejdet i forbindelse med kommuneplanrevision 2021.