Hjem Se Kommuneplan 2021 - 2033 5: Større tekniske anlæg 5.8 Biogas

5.8 Biogas

Ifølge planlovens § 11a, stk. 1, nr. 5 skal kommuneplanen indeholde retningslinjer for beliggenheden af tekniske anlæg, herunder arealer til fælles biogasanlæg, hvis det er relevant for kommunen.

Den statslige interesse i, at kommunerne udpeger områder til fælles biogasanlæg, har rod i aftalen om Grøn Vækst fra 2009 og Energiaftalen fra 2012, hvor der er sat ambitiøse mål for udbygning af biogasproduktionen i Danmark. Særligt er det ønsket, at en langt større andel af husdyrgødning bruges i biogasanlæg, hvilket udover produktion af vedvarende energi vil medføre andre væsentlige miljøfordele. Det var en statslig målsætning, at 50 % af alt husdyrgødning skal igennem biogasanlæg inden 2020. Det er altså fælles biogasanlæg baseret på gylle, der er tale om.

Der er ingen vision til afsnittet.

• at lokalisering af fælles biogasanlæg skal ske under hensyn til naturbeskyttelses-, landskab- og kulturmiljøinteresserne og miljømæssige forhold. Der skal tages hensyn til naboer. Samtidig skal lokalisering af fælles biogasanlæg ske på basis af gode vej- og tilkørselsforhold, en hensigtsmæssig placering i forhold til biomassegrundlaget og i forhold til aftagere af biogassen.

5.8.1 Lokalisering af fælles biogas anlæg
Assens Kommune har ikke udpeget arealer til fælles biogasanlæg.

Ved behandling af ansøgning om lokalisering af et fælles biogasanlæg skal der tages følgende hovedhensyn:

• Gode vej- og tilkørselsforhold skal sikres med henblik på minimering af generne for naboer og miljø.
  • Naturbeskyttelsesinteresser, kulturmiljøer, landskabelige og miljømæssige forhold skal tilgodeses.
  • Hensigtsmæssig placering i forhold til biomassegrundlaget (husdyrgødning, energiafgrøder, organisk industriaffald m.v.).
  • Hensigtsmæssig placering i forhold til decentrale kraftvarmeværker, gasledninger, fjernvarmeforbrugere m.m.
  • Hensigtsmæssig placering for begrænsning af lugtgener i forureningsfølsomme områder (f.eks. boligområder).

Det vil være det konkrete projekt, herunder de visuelle og tekniske forhold, der vil være afgørende for, om der kan gives tilladelse til opførelse af et biogasanlæg på den ansøgte lokalitet.

Med de eksisterende fynske biogasanlæg og et kommende fælles biogasanlæg ved Flemløse vurderes der ikke umiddelbart at være tilstrækkelig gyllegrundlag for flere fælles biogasanlæg i Assens Kommune.

Der har været lavet et analysearbejde for at finde frem til områder til fælles biogasanlæg, men Assens Kommune vurderer, at der ikke er nogen egnede områder, hvor der ikke er andre interesser på spil og samtidig er en godt infrastruktur.

I praksis vil det endvidere være vanskeligt at inddrage samtlige parametre med henblik på en given investors ønsker til fremtidig placering af biogasanlæg.

Det er samtidig Byrådets opfattelse, at udpegede områder vil kunne medføre en vis usikkerhed for beboere i et udpeget område, da udpegning af biogasområder kan forventes at påvirke boligpriserne i området negativt – uanset om biogasanlæg i det udpegede område realiseres.

Der udpeges derfor ikke arealer til placering af større fælles biogasanlæg i kommuneplanen med denne kommuneplanrevision, da det er Byrådets vurdering, at udpegningen af arealer til biogasanlæg reelt set ikke vil understøtte udviklingsmulighederne.

Byrådet har i stedet valgt at nedsætte nogle lokaliseringsprincipper for placering af fælles biogasanlæg, for placeringen kræver fortsat en konkret sagsbehandling jf. gældende lovgivning uanset beliggenhed i udpeget området eller ikke udpeget område.