Hjem Se Kommuneplan 2021 - 2033 6: Det åbne land 6.8 Akvakultur

6.8 Akvakultur

Akvakulturer skal forstås som en samlet betegnelse for både hav­ og dambrug til opdræt af skaldyr og fisk.

Assens Kommune vil gennem planlægning sikre mulighed for etableringen af et bæredygtigt akvakulturerhverv med respekt for vandmiljøet.

Det er Byrådets mål,

• at sikre at en eventuel fødevareproduktion i form af akvakultur kan etableres, uden at denne medfører en belastning af vandmiljøet.

6.8.1 Etablering af havbrug
Havbrug eller saltvandsbaserede indpumpningsanlæg kan etableres eller udvides, hvor en konkret vurdering viser, at produktionen alene, eventuelt i kombination med andre kilder, kan foregå så omgivelserne ikke belastes på en måde, som er uforenelig med hensynet til opfyldelse af det pågældende vandområdes miljømål, og ikke bidrager til en generel forringelse af tilstanden af det pågældende vandområde eller de tilstødende vandområder.

Anlæggene udformes på en sådan måde, at der ikke kan forekomme udslip af produktionsdyr fra disse anlæg.

6.8.2 Etablering af dambrug
Der gives som udgangspunkt ikke tilladelse til etablering af dambrug i direkte forbindelse med vandløbene i kommunen. Dambrug kan etableres eller udvides som lukkede anlæg, hvor en konkret vurdering viser, at produktionen alene, eventuelt i kombination med andre kilder, kan foregå så omgivelserne ikke belastes på en måde, som er uforenelig med hensynet til opfyldelse af det pågældende vandområdes miljømål, og ikke bidrager til en generel forringelse af tilstanden af det pågældende vandområde eller de tilstødende vandområder. Vandforbruget i dambrug skal reduceres mest muligt ved brug af den bedst tilgængelige teknik, idet der tilstræbes størst mulig recirkulation i de enkelte anlæg. Indtagning af vand til disse anlæg fra et vandløb må ikke medføre en væsentlig ændring i vandføringen i dette vandløb. Dette sikres blandt andet ved at indvindingspunktet ligger nedstrøms udledningspunktet.

Målopfyldelse i kystvande og vandløb
I henhold til senest tilstandsopgørelse i Statens vandområdeplaner opfylder ingen af kystvandområderne i tilknytning til Assens Kommune deres miljømål. Det er derfor ikke hensigtsmæssigt at etablere nye anlæg til lands og til vands, der medfører en øget belastning af vores kystvandområder.

Problemer i forhold til kystvandområder
Traditionel havbrugsproduktion og til dels også dambrugsproduktionen er en lavteknologisk opdrætsmetode, der kun i meget ringe omfang omfatter en rensning, der kan forhindre udledning af næringsstoffer og miljøfremmede forurenende stoffer. Havbrugsdrift medfører en øget forureningsbelastning af kystvandområderne, og kan i nærområdet medføre øget risiko for udvikling af iltsvind i bundvandet, på grund af den bakterielle omsætning af foderrester og fækalier fra produktionen i disse anlæg.

Problemer i forhold til vandløb
Traditionelle ferskvandsdambrug i forbindelse med åbne vandløb giver en række problemer. Dels er der problemer med opstemninger af vandløbene på grund af dambrugenes behov for indtag af vandløbsvand. Dels er der problemer med udledninger af næringsstoffer og iltforbrugende stoffer til vandløbene og i sidste ende kystvandene. Opstemningerne forhindrer fisk og smådyr i at vandre frit i vandløbet og nedsætter vandhastigheden med øget sedimentation og dårlig vandløbskvalitet til følge. Udledning af næringsstoffer og iltforbrugende stoffer fra dambrug er ligeledes et problem, da disse også medfører en dårlig vandkvalitet, der giver med en forarmet fauna og i sidste ende fører til en forurening af kystvandene. Dette betyder, at en del af de vandløb i Danmark, hvor der i dag er etableret dambrug, ikke kan opfylde deres miljømål, og at statens vandområdeplaner fastlægger en indsats over for disse dambrug.

Miljømæssige problemer
Store koncentrationer af dyr samlet på et sted, som det ses i akvakulturer medfører ofte en større risiko for udbrud af sygdomme og en større koncentration af parasitter. Dette kan gøre stor skade på de naturlige dyrebestande, der ikke kan vaccineres og behandles for disse sygdomme m.m. Udslip af produktionsdyr er ligeledes et stort problem, da disse dyr konkurrerer med den naturlige fauna om føde og plads. Samtidig kan der ske en genetisk forurening af den naturlige fauna ved krydsninger med produktionsdyr.

Dambrugenes og havbrugenes udledning af medicin og andre miljøfremmede forurenende stoffer medfører en risiko for udvikling af resistens hos bakterier og andre sygdomsfremkaldere, samt en risiko for at der udvikles abnormiteter hos den naturlige fauna.

Havørred Fyn
Assens Kommune har forpligtiget sig til at forbedre opvækst og gydemuligheder for havørreder i kommunens vandløb gennem det tværkommunale projekt Havørred Fyn. Dette er ikke foreneligt med etableringen af traditionelle åbne akvakulturer med ørredfisk, der kan medføre forringelse af havørredernes yngle- og opvækst­muligheder.

Strategi og handlinger
Byrådet vil gennem fastsættelse af krav og retningslinjer til erhvervet sikre sig, at etablering og drift af akvakulturer ikke er til hinder for opfyldelse af miljømålet for vandområderne i kommunen eller medfører forringelse af tilstanden, samt at den vilde fauna ikke lider skade.