Hjem Se Kommuneplan 2021 - 2033 6: Det åbne land 6.9 Råstoffer

6.9 Råstoffer

Råstofforekomster defineres som de jord- og bjergarter, der kan udnyttes økonomisk gennem en proces, hvor indvinding og oparbejdning sker med den tilgængelige teknologi.

Råstofferne anvendes til byggeri af boliger og erhvervsvirksomheder samt anlæg af veje, byggepladser med videre. Det betyder, at efterspørgslen på råstoffer følger udviklingen i byggeriet. Tilladelser til råstofindvinding gives i henhold til råstofloven, der fastlægger, at der skal udarbejdes en regional råstofplan. Tilladelse og tilsyn med råstofindvinding udføres af Regionen.

Den regionale råstofplan er en sektorplan udarbejdet af Region Syddanmark. Byrådet er i den kommunale planlægning bundet af råstofplanens retningslinjer. Råstofplanen kan ses på Region Syddanmarks hjemmeside. Nedenstående retningslinjekort viser råstofområderne i Råstofplan 2020.

Assens Kommune vil arbejde for at sikre en bæredygtig indvinding af råstoffer.

• at udnyttelsen af råstoffer skal ske som led i en bæredygtig udvikling, efter en samlet afvejning af samfundets interesser, og hvor værdifulde råstofforekomster skal beskyttes mod anden arealanvendelse eller udnyttes inden områderne udlægges til for eksempel byudvikling
  • at råstofindvindingen overvejende skal koncentreres i de udpegede graveområder
  • at råstofgrave reetableres til skov­ og naturområder for beskyttelse af blandt andet grundvand og genskabning af biologisk mangfoldighed samt til rekreative formål med respekt for den landskabelige arkitektur efter endt indvinding.

Den regionale råstofplan er en sektorplan, som Assens Kommune er bundet af i den kommunale planlægning. Planen indeholder bindende retningslinjer for området.

6.9.1 Afstand til drikkevandsboringer
Råstofgravning må normalt ikke finde sted nærmere end 150 meter fra boringer til almene vandforsyninger, og 75 meter fra enkeltanlæg, der leverer vand af drikkevandskvalitet.

6.9.2 Efterbehandling til natur­ og rekreative formål
Efter endt indvinding bør råstofgrave som hovedregel efterbehandles til naturformål og rekreative formål ud fra en konkret afvejning i forhold til jordbrugsinteresser. Efter endt indvinding kan der bevares geologiske profiler ud fra en konkret afvejning af interesserne og færdselssikkerheden.

Faktaboks

Hvad er en råstofforekomst
Råstofforekomster defineres som de jord­ og bjergarter, der kan udnyttes økonomisk gennem en proces hvor indvinding og oparbejdning sker med den tilgængelige teknologi. Sand, grus og sten findes overalt i de øverste lag i den danske undergrund, fortrinsvis som moræne­ og smeltevandsaflejringer tilført af isen under en række gletsjerfremstød fra Norge og Sverige. Lerforekomster, der anvendes i teglværkerne, findes både i moræneaflejringer og dybere liggende havaflejringer. Kalk findes ligeledes i undergrunden, men ligger i de fleste områder under tykke lag af paleogene og neogene hav­ og flodaflejringer og kvartære lag. Mere specielle råstoffer som tørv, kildekalk og klæg findes i jordoverfladen hvor dannelsesmiljøer i form af vådområder og marsk har været til stede.

Region Syddanmark er ansvarlig myndighed for råstofindvindingen. Regionen overtog myndighedsrollen fra kommunen 1. juli 2014.

Råstofplanen ligger over kommuneplanen, og kommuneplanlægningen skal derfor respektere råstofplanens retningslinjer. Fremfor at optage Råstofplanens retningslinjer i kommuneplanen henvises til retningslinjerne i Råstofplanen. Der er derfor ikke så mange retningslinjer om råstoffer i kommuneplanen mere.

På nuværende tidspunkt er det Råstofplan 2020, der gælder. I råstofplanen er der udpeget dels regionale graveområder og regionale interesseområder samt opstillet en række retningslinjer for råstofindvinding.

I Assens Kommune indvindes der primært sand, grus og sten. Lerforekomsterne i kommunen er ikke store, men der er steder, hvor der indvindes ler - specielt omkring Vissenbjerg og Tommerup. Assens Kommune er blandt de tre kommuner i Region Syddanmark, hvor den største lerindvinding finder sted.

I Råstofplan 2020 er der udlagt 10 graveområder.

Råstofindvinding har en stor indvirkning på landskabet samt naturgrundlaget, der ændres radikalt. Råstofindvinding er dog en nødvendighed i forhold til at imødekomme efterspørgslen på materialer til byggeri og anlægsaktiviteter. Råstofindvindingen skal dog ske under hensyntagen til væsentlige landskabelige og naturmæssige interesser, og der bør ved endt gravning rettes særlig fokus på skabelse af ny natur og nye attraktive landskaber.

I den regionale råstofplan udarbejdet af Region Syddanmark fastlægges de overordnede rammer for råstofindvindingen. Endvidere er det Regionen, der udarbejder tilladelser til råstofindvinding.

Ved indvinding af råstoffer skal der lægges vægt på vandforsyningsinteresser, beskyttelse af arkæologiske, landskabelige og geologiske interesser samt på naturbeskyttelse, herunder på naturværdier og videnskabelige interesser.