Hjem Se Kommuneplan 2021 - 2033 7: Vandmiljøbeskyttelse 7.3 Søer

7.3 Søer

Søer har en vigtig biologisk funktion for de dyr og planter, som har søer og vandhuller som levested.

Søerne har samtidig en stor rekreativ værdi for oplevelsen af landskabet. Vandkvaliteten i mange søer og vandhuller har gennem det sidste århundrede været under stort pres på grund af tilledning af næringsstoffer (især fosfor) via overfladeafstrømning fra landbrugsarealer og spildevandsudledninger fra industri og spredt bebyggelse.

Selvom udledninger af urenset spildevand efterhånden er udfaset, er der stadig bundet en stor mængde fosfor til bundsedimentet i mange søer, som frigives gradvist til den frie vandfase i søen. Dette medfører store algeopblomstringer, og når algerne dør nedbrydes de under forbrug af ilt. Det påvirker søernes tilstand negativt, og betyder, at der kan gå lang tid inden tilstanden naturligt forbedres. Derfor fastlægger statens vandområdeplaner, at der skal gennemføres restaureringsprojekter i en række større søer.

Assens Kommune vil gennem planlægning af kommunens samlede udvikling arbejde for, at alle søer i Assens Kommune har en god vandkvalitet med et alsidigt dyre og planteliv, som kun udviser ubetydelige eller svage forringelser i forhold til uberørte forhold.

Assens Kommune vil arbejde for, at alle målsatte søer i Assens Kommune lever op til de fastsatte miljømål, jf. statens vandområdeplaner.

Det er byrådets mål,

• at mindske tilførsel af næringsstoffer fra landbrug, spredt bebyggelse med videre til søer, damme og vandhuller gennem forskellige tiltag.
  • at bringe de målsatte søer i kommunen i en tilstand, så de med forskellige reguleringstiltag kommer til at opfylde de fastsatte målsætninger.

Miljømålene for de målsatte søer i vandområdeplanerne er fastsat i bekendtgørelse om miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster og konkrete indsatser er fastsat i bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter.

Kommunen skal arbejde for, at de statslige mål for vandområderne opfyldes senest i 2027.

De tidligere regionplaner og statens vandplaner for første planperiode 2009-2015 indeholdt retningslinjer, der knytter sig til beskyttelse af vandområder. Disse retningslinjer er ikke med i vandområdeplanerne for anden planperiode 2015-2021. I stedet er nogle af retningslinjerne overført til bekendtgørelser og andre kan kommunerne selv videreføre, hvis det ønskes. Nedenstående retningslinjer knytter sig derfor både til beskyttelsen og benyttelsen af søerne.

7.3.1 Udsætning af fisk, krebs mv. i søer
Der gives normalt ikke tilladelse til udsætning af fisk, krebs eller lignende i søer omfattet af § 3 i lov om naturbeskyttelse.

7.3.2 Afvikling af søer
Der gives normalt ikke tilladelse til at nedlægge søer.

7.3.3 Placering af nye søer
Nye søer bør placeres i en afstand af mindst 20 meter fra højt målsatte vandløb og uden tilløb til disse, og således at der ikke er risiko for påvirkning af vandløbenes miljøtilstand.

7.3.4 Indvinding af overfladevand fra søer
Indvinding af overfladevand må ikke være til hinder for opfyldelse af de fastlagte miljømål for søer.

Ingen af de målsatte søer i Assens Kommune opfylder miljømålet. Den væsentligste årsag til manglende målopfyldelse er tilførsel af fosfor. Den landbaserede tilførsel af fosfor til vandmiljøet er dog faldet over en længere årrække som følge af bedre spildevandsrensning. Der er dog stadig et problem med udvaskning af fosfor fra dyrkede arealer i oplandet til søerne.

Strategi og indsats
Alle søer med et overfladeareal større end 100 m² har som udgangspunkt en basismålsætning, som indebærer, at de skal have et naturligt og alsidigt plante og dyreliv. En del større søer er specifikt målsat i Statens vandområdeplaner. Målsætningerne for disse søer er vist på kortet i hovedafsnittet.

Forbedring af miljøtilstanden i søerne i Assens Kommune kræver først og fremmest, at fosfortilførslen til søerne nedbringes, hvilket typisk betyder, at belastningen fra dyrkede arealer og spredt bebyggelse skal reduceres.

For de søer, hvor tilførslen er fosfor er nedbragt tilstrækkeligt kan der gennemføres sørestaurering til nedbringelse af den interne fosforbelastning (tidligere tiders tilførsel af fosfor, som nu er bundet i bundsedimentet, hvorfra det afgives til søvandet).

Målsætning for søer
Miljømålet for de målsatte søer i kommunen fremgår af retningslinjekort 7.3 og af bekendtgørelse om miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster. For ikke målsatte søer gælder, at tilstanden ikke må forringes, og der administreres efter sektorlovgivningen. Alle søer med et overfladeareal større end 100 m² er beskyttede, jf. naturbeskyttelseslovens § 3.