Hjem Se Kommuneplan 2021 - 2033 7: Vandmiljøbeskyttelse 7.4 Kystvande

7.4 Kystvande

Assens Kommune er beliggende ud til Lillebælt med en kyststrækning på 89 km (107 km incl. øerne) fra Emtekær Nor på grænsen til Middelfart Kommune i nord til Helnæs Bugt ved grænsen til Faaborg-Midtfyn Kommune i syd.

Assens Kommune vil gennem planlægning af kommunens samlede udvikling og administration af sektorlovgivningen arbejde for at sikre rene kystvande, som har et alsidigt dyre og planteliv til gavn for kommunens borgere og til fremme af kystturismen.

Assens Kommune vil arbejde for, at alle nærliggende kystvandområder lever op til de fastsatte miljømål, jf. Statens vandområdeplaner.

Det er byrådets mål,

• at opretholde en konstruktiv dialog med borgere, borgergrupper og interesseorganisationer vedr. anvendelsen af vores kystvandområder.
  • at kystvandene omkring kommunen skal have et alsidigt dyre og planteliv.
  • at medvirke aktivt til at opnå god tilstand i vores kystvande i overensstemmelse med gældende miljømål.
  • at kommunens kystvandområder med tilhørende faciliteter skal være af høj kvalitet og tiltrække gæster fra ind og udland.
  • at arbejde for at sikre offentlighedens frie adgang og ophold på kyststrækningerne.
  • at bevare de åbne kyststrækninger ved at begrænse antallet af bade- og bådebroer.

7.4.1 Bade- og bådebroer langs kysterne
Der meddeles som udgangspunkt kun tilladelse til mindre boer og kun i områder, hvor der i forvejen er flere broer. På øvrige kyststrækninger er der forbud mod opsætning af nye bade- og bådebroer.

Broerne må ikke hindre eller vanskeliggøre offentlighedens adgang til og ophold langs kysten.

Af landskabelige hensyn tillades ikke opsætning af boer tættere end 200 meter fra eksisterende bro i landzone.

Der gives ikke tilladelse til opsætning af private broer ud for offentlige arealer.

Retningslinjen gælder ikke for etablering af broer i lystbåde- og erhvervshavne.

Miljømål for kystvandområder i Danmark er fastsat i Statens vandområdeplaner samt bekendtgørelse om miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster. Miljømålene
for vores kystområder er ikke opfyldt. Det skyldes primært udvaskning af kvælstof fra landbrugsarealer. De indsatser, som skal gennemføres for at opnå god tilstand i kystvandområderne fremgår af bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter.

Langs kysten i Assens Kommune er de primære kystvandområder Lillebælt og Helnæs Bugt samt en række mindre nor og kystlaguner, der støder op til de åbne kystvandområder.

De senere års indsats for at forbedre tilstanden i vores kystvande har dog medført en betydelig reduktion i tilførslen af fosfor og en vis reduktion i tilførslen af kvælstof. Kystvandområderne
omkring kommunen er dog fortsat præget af for storkvælstofpåvirkning, der giver algeopblomstringer og dermed øger risikoen for udvikling af iltsvind og skader på bestande af bunddyr og planter.

For at begrænse kvælstoftilførslen til vores kystvande skal der gennemføres en række indsatser, herunder etablering af vådområder, efterafgrøder, spildevandsindsats, målrettet regulering mv.

Der skal også gennemføres en indsats mht. at forebygge udledning af miljøfarlige forurenende stoffer, se afsnit 7.7.

En del af kommunens kystvande er udpeget som internationale naturbeskyttelsesområder eller ligger inden for sådanne områder. Det gælder de såkaldte Ramsarområder,
EUfuglebeskyttelsesområder og EUhabitatområder (Natura 2000områder, se kortet i afsnit 6.5). Det betyder, at kommunen har en forpligtigelse til at sikre eller genoprette gunstig bevaringsstatus for de naturtyper og arter, der begrunder udpegningen. For Natura 2000-området Lillebælt er udpegningsgrundlaget bl.a. lagune, strandeng, marsvin, havørn og havterne.

Strategi og indsats
En forudsætning for at opfylde miljømålet for de kystnære områder med en artsrig bundfauna, god undervandsvegetation samt få alger er, at udledningen af næringsstoffer og miljøfarlige forurenende stoffer begrænses mest muligt samt, at der skabes mulighed for større vandudskiftning, hvor der er etableret dæmningsbyggeri.

Gennem administration af sektorlovgivningen må der generelt ikke ske en forringelse af tilstanden i kommunens vandområder. Det betyder, at der skal arbejdes på at reducere påvirkningen fra spildevandsudledninger og diffus afstrømning fra landbrugsarealer.

Endvidere må bortskaffelse af materialer fra uddybningsarbejder på søterritoriet ikke være kilde til yderligere belastning af kystvandene. Optagne forurenede havbundsmaterialer skal derfor landdeponeres. Uforurenet havbundsmateriale skal så vidt muligt genanvendes, alternativt deponeres til søs på udlagte klappladser.

Til fremme af kommunens kystturisme gør vi en særlig indsats for lystfiskere og lystfiskerturismen ved Helnæs Bugt.

Assens Kommune samarbejder med andre fynske kommuner om projektet ”Blå Støttepunkter”. Projektet går ud på at øge antallet af opholds- og overnatningsmuligheder langs kysten, ved placering af en ny type shelters indenfor strandbeskyttelseslinjen. Opholds- og overnatningssteder placeres med en afstand på ca. 7-10 km langs hele den fynske kyst og kan variere i antallet af overnattende personer. De nye støttepunkter har øget antallet af overnatninger og forventes at tiltrække flere friluftsinteresserede borgere og turister.

FAKTABOKS

I november 2013 vedtog Byrådet en Natur- og Friluftsstrategi for Assens Kommune. Strategien indeholder fem indsatsområder, hvor de to er kystområderne Lillebælt og Helnæs Bugt. Her er/har fokus været på at øge mulighederne for oplevelser og aktiviteter langs kysten, men kun i det omfang, at områdets rå og uberørte naturområder, plante- og dyreliv ikke bliver/blev påvirket.